Rozmýšľate nad založením živnosti? S najväčšou pravdepodobnosťou ste sa už stretli so skratkou KEP, za ktorou sa ukrýva spojenie kvalifikovaný elektronický podpis. Čo všetko by ste o ňom mali vedieť?

Čo je to kvalifikovaný elektronický podpis?

Ako už názov napovedá, kvalifikovaný elektronický podpis (ďalej KEP), je digitálnym ekvivalentom fyzického podpisu perom. Veľmi zjednodušene - ide o unikátny identifikátor, na základe ktorého možno bez pochýb určiť, kto vyhotovil či potvrdil, resp. podpísal elektronický dokument.

 

Každý KEP obsahuje minimálne dva základné údaje - meno a priezvisko osoby, ktorá ho vyhotovila. Často však obsahuje aj nepovinné údaje, napríklad rodné číslo osoby (zdroj).

 

Využívanie KEP zabezpečuje:

  1. autenticitu - je možné jednoznačne ho spárovať s fyzickou či právnickou osobou;
  2. integritu - vzťahuje sa na stav dokumentu v čase podpisovania, po podpise nie je možné úmyselne či neúmyselne zmeniť jeho obsah, pretože tým by bola platnosť KEP na dokumente zrušená;
  3. nepopierateľnosť - autor podpisu nemôže tvrdiť, že ho nevyhotovil.

 

Na rozdiel of podpisu perom je KEP omnoho náročnejšie sfalšovať. Pri každom elektronickom podpisovaní sú potrebné:

  • Občiansky preukaz majiteľa KEP s čipom a platným certifikátom,
  • Čítačka občianskych preukazov s čipom,
  • Znalosť Bezpečnostného osobného kódu (BOK),
  • Znalosť KEP PIN kódu.

Je KEP pri podnikaní povinný? Ako ho získať?

Povinnosť používať KEP majú iba právnické osoby, ale aj živnostníkom dokáže podnikanie značne zjednodušiť. SZČO však majú možnosť využívať aj takzvanú elektronickú značku.

 

Pre jej vybavenie a registráciu je však potrebná osobná návšteva daňového úradu. Zároveň pri jej používaní nie je možná obojsmerná komunikácia (pri KEP áno), listy tak dotyčný živnostník bude dostávať poštou.

 

Jej, v podstate jedinou, výhodou je, že pri prihlasovaní človek nemusí mať občiansky preukaz. KEP je v tomto ohľade omnoho efektívnejší.

 

Platí, že všetci podnikatelia na Slovensku majú povinnosť komunikovať s Finančnou správou elektronicky - napríklad práve pri podávaní daňového priznania typu B či daňového priznania právnickej osoby.

 

O vydanie certifikátu pre KEP je potrebné požiadať na Okresnom riaditeľstve Policajného zboru pri preberaní tzv. eID (občianskeho preukazu s čipom) alebo kedykoľvek neskôr. Dostanete zároveň aj informácie o tom, ako si KEP aktivovať.

 

Alternatívou je požiadať o vydanie certifikátu pre KEP elektronicky prostredníctvom Aplikácie pre eID. Tá je, spolu s užívateľskou príručkou, dostupná na webe Ministerstva vnútra Slovenskej republiky - pozor, na používanie Aplikácie pre eID potrebujete mať občiansky preukaz s čipom.

 

Na vyššie uvedenom webe nájdete aj zoznam testovaných a odporúčaných čítačiek občianskych preukazov s čipom.

 

NÁŠ TIP: zvažujete založenie živnosti? Spísali sme niekoľko základných informácií, ktoré potrebujete vedieť predtým, než tak urobíte. Nájdete ich v tomto blogu.

Akú úlohu zohráva KEP pri daňovom priznaní?

Bez toho, aby ste mali pridelený a platný KEP, resp. elektronickú značku, nemôžete elektronicky podpísať svoje daňové priznanie k dani z príjmu fyzickej osoby typu B a odoslať ho na Finančnú správu.

 

Ani v takom prípade zákon neumožňuje tlačivo vytlačiť a podpísať perom. Daňový úrad vám ho neakceptuje a bude to, akoby ste si nesplnili zákonnú povinnosť. Pozor, hrozí za to sankcia vo výške od 30 do 16 000 eur (zdroj).

 

Aj z tohto dôvodu vám odporúčame požiadať o KEP a naučiť sa ho používať (spolu so všetkým hardvérovým a softvérovým vybavením) čo najskôr, určite ešte predtým, než začne na dvere klopať termín na podanie daňového priznania.

 

Chcete si vyplniť daňové priznanie online v aplikácii?

 

Easyforms Mojedane vám ho pripraví na bezproblémové elektronické podanie.

 

Po prihlasení do Ústredného portálu verejnej správy na www.slovensko.sk vám stačí nahrať vyexportovaný formát priamo v rozhraní (ukážka - kliknite na odkaz, na samom spodku máte tlačidlo Načítaj, cez ktoré nahráte vyexportovaný súbor) a priznanie podpísať KEP.

Prečítajte si tiež

Daňové priznanie - lehota podania
Daňové priznanie
Daňové priznanie - lehota podania

 Lehota a spôsob podania daňového priznania Daňové priznanie je potrebné podať ...

Marian Varga

17. január 2016

Zahraničné príjmy a dvojité zdanenie
Daňové priznanie
Zahraničné príjmy a dvojité zdanenie

Aktualizované: 7. januára 2021  Príjmy zo zdrojov v zahraničí a vylú...

Marian Varga

10. február 2016

Daňové priznanie typ A a B
Daňové priznanie
Daňové priznanie typ A a B

danove-prizanie Existujú dva typy tlačív na podanie daňového priznaniaZákladný rozdiel m...

Marian Varga

11. február 2016

Ako neplatiť daň z predaja nehnuteľnosti? Ukážeme vám, ako na to
Daňové priznanie
Ako neplatiť daň z predaja nehnuteľnosti? Ukážeme vám, ako na to

 Aktualizácia: 28. január 2021 Týka sa vás daň z predaja nehnuteľnosti, ak ste zdedi...

Milan Polician

14. február 2016

Šimon Briatka

V oblasti PR a komunikácie som začal pôsobiť ešte v roku 2014, počas vysokoškolského štúdia. Dnes pracujem na marketingovom oddelení  materskej spoločnosti tejto aplikácie - TJ-Legal, s.r.o.

Online daňové priznanie 2024 (za rok 2023)

Vyplňte si online daňové priznanie (typu A a typu B - s paušálnymi výdavkami) bez chyby za pár minút. Už viac ako 35 205 spokojných používateľov.

Vyplniť daňové priznanie online

Ak nájdete lacnejšiu aplikáciu, dorovnáme vám cenu

Využilo už viac než 35 205 spokojných užívateľov